Ordino Clàssic Ordino Clàssic
Ordino Clàssic

Ski&Concert

Winterreise

Joan Anton Rechi, director artístic
Francisco Fernández-Rueda, tenor
Rubén Fernández Aguirre, piano
Gabriel Insignares, escenògraf
Alberto Rodríguez, Il·luminador

Dissabte 9 de febrer · 19 h Auditori Nacional d’Andorra [+]

Winterreise, ‘viatge d’hivern’ en alemany, és un cicle de 24 lieder de Franz Schubert, inspirats en un conjunt de poemes de Wilhelm Müller i compostos per ser interpretats per un tenor acompanyat d’un piano. Aquesta obra, dirigida per l’andorrà Joan Anton Rechi, ha estat pensada especialment per ser estrenada en el marc del festival ORDINO CLÀSSIC i l’objectiu és que recorri altres escenaris a l’estranger.

Winterreise és una composició que Schubert va crear durant el darrer any de la seva vida, un moment que no va ser fàcil ja que estava malalt, sense la possibilitat de guanyar-se la vida amb la seva música, empobrit i subsistint a base de la caritat dels seus amics i coneguts. No és estrany, doncs, que una obra mestra com aquest Winterreise estigui envoltada d’una malenconia premonitòria i d’una visió bastant trista de l’existència. L’amor no correspost és el tema principal d’aquest magnífic cicle de cançons. Però tot està envoltat d’aquesta visió tràgica de l’existència, d’aquesta atmosfera de sofriment i desolació. Un fred viatge que l’acostava més i més a la mort. Hem de recordar que va morir amb només 31 anys.

Tota aquesta atmosfera de desolació és la que posarà en escena Joan Anton Rechi. Crearà un paisatge de sentiments que facin que l’espectador connecti amb l’obra no només d’una manera auditiva, sinó també emocional. L’escenografia consistirà en una instal·lació de tres escultures de gel, un material efímer, com efímera és la nostra existència, que representaran tres símbols dels estats d’ànim pels quals passa el protagonista.

Programa

Franz Schubert (1797-1828)
Winterreise, D. 911

Gute Nacht (Bona nit)
Die Wetterfahne (El penell)
Gefrorne Tränen (Llàgrimes gelades)
Erstarrung (Rigidesa)
Der Lindenbaum (El til·ler)
Wasserflut (Inundació)
Auf dem Flusse (Al riu)
Rückblick (Mirant enrere)
Irrlicht (Foc fatu)
Rast (Descans)
Frühlingstraum (Somni de primavera)
Einsamkeit (Soledat)
Die Post (El correu)
Der greise Kopf (El cap ancià)
Die Krähe (El corb)
Letzte Hoffnung (L’última esperança)
Im Dorfe (Al poble)
Der stürmische Morgen (El matí de tempesta)
Täuschung (Desil·lusió)
Der Wegweiser (El cartell)
Das Wirtshaus (La fonda)
Mut! (Coratge!)
Die Nebensonnen (El parheli)
Der Leiermann (L’intèrpret de viola de roda)

Joan Antoni Rechi

Va néixer al Principat d’Andorra i va estudiar interpretació a l’Institut del Teatre de Barcelona. També va estudiar Història Antiga. Rechi inicia la seva carrera treballant com a actor tant en cinema com en teatre i televisió. Com a director va començar al teatre, dirigint principalment a Barcelona. Al cap d’uns anys decideix fer el salt a la direcció escènica operística i debuta a Barcelona l’any 2003 amb Orphée aux enfers d’Offenbach. Fins ara ha posat en escena tot tipus de repertoris, des d’òpera bufa (Il barbiere di Siviglia, La Cenerentola, L’elisir d’amore, Così fan tutte, Don Giovanni), òpera seriosa (Adriana Lecouvreur, Krol Roger, Werther, Un ballo in maschera, Cavalleria rusticana, Pagliacci, Il Trovatore, Madama Butterfly, Midsummer Night’s Dream, Ariadne auf Naxos), opereta (Die Csárdásfürstin), sarsuela (De lo humano y divino) i fins i tot musical (Rent, Man of la Mancha), i ha dirigit en ciutats com Madrid, Barcelona, Bogotà, Bilbao, Düsseldorf, Duisburg, Mainz, Basilea, Freiburg, Aachen, Darmstadt, Oberhausen, San Lorenzo de El Escorial, Oviedo, Boston, San Francisco, Lisboa, Oslo, Peralada, Hèlsinki o Sant Sebastià. També va ser l’encarregat, l’any 2015, de dirigir la cerimònia d’entrega dels Premis Lírics del Teatro Campoamor a Oviedo.

L’any 2008 va ser nominat director de l’any per la revista Opernwelt per Il barbiere di Siviglia. La temporada passada va dirigir L’Elisir d’amore de Donizetti (Òpera d’Oviedo, Espanya), Candide de Bernstein (Bogotà, Colòmbia), Love Life de Kurt Weill (Freiburg, Alemanya), Don Giovanni de Mozart (Aachen, Alemanya), Il Trovatore de Verdi (Òpera d’Oviedo, Espanya; Finnish National Opera, Hèlsinki, Finlàndia) i L’italiana in Algeri de Rossini al Teatro Colón de Buenos Aires i als festivals de San Lorenzo de El Escorial i Sant Sebastià.

Els seus propers projectes inclouen Into the Woods de Sondheim a Coburg, Alemanya, Madama Butterfly de Puccini a Muscat, Oman, i el seu debut amb Wagner dirigint Lohengrin a Alemanya.

Francisco Fernández-Rueda

Nascut a Sevilla, va començar la seva formació musical com a clarinetista. Es va llicenciar en Filologia Francesa per la Universitat de Sevilla i posteriorment es va traslladar a Barcelona, on va estudiar cant amb Lambert Climent a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

La discografia de Fernández-Rueda inclou Il ritorno d’Ulisse in patria de Monteverdi (Soli Deo Gloria) sota la batuta de Sir John Eliot Gardiner, un recital d’àries de Mozart per a tenor amb l’Ensemble Cristofori (Accent), La sete de Christo de Pasquini (Christophorus), Tonos Humanos del Manuscrito Guerra (Naxos), L’épreuve villageoise de Grétry (Naxos EUA), i Atys de Lully amb Les Arts Florissants i William Christie (Fra Musica).

Fernández-Rueda ha estat guardonat al Concurs Mirabent i Magrans (Sitges) i ha estat finalista de prestigioses competicions com Toti dal Monte (Treviso) o el Concurs Internacional de Mozart (Granada).

Considerat per la crítica especialitzada com un cantant versàtil, de bell timbre i gran presència escènica, la carrera d’aquest jove tenor sevillà va rebre un impuls definitiu després de la seva participació en la cinquena edició del Jardin des Voix (2011), projecte que lidera el director i clavecinista americà William Christie. La temporada 2017-2018, Francisco Fernández-Rueda va debutar al Gran Teatre del Liceu de Barcelona interpretant L’incoronazione di Poppea de Monteverdi. Cal destacar també la seva presència a l’Òpera de Heidelberg on ha interpretat el paper de Mamud a La verità in cimento de Vivaldi, o la gira amb Concerto Romano interpretant La sete di Christo de Pasquini al Teatro Argentina de Roma i al Valletta International Baroque Festival de Malta.

A Francisco Fernández-Rueda també se’l podrà escoltar al Teatro Cervantes de Màlaga o a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid interpretant les àries de tenor de la Passió segons sant Mateu de Bach.

Rubén Fernández Aguirre

Va néixer a Barakaldo (Biscaia). Es va especialitzar en l’acompanyament de cantants a Viena amb David Lutz i a Munic amb Donald Sulzen i va rebre els consells de Félix Lavilla, Miguel Zanetti i Wolfram Rieger.

Fernández Aguirre és pianista habitual de Carlos Álvarez, Ainhoa Arteta, María Bayo, Gabriel Bermúdez, Mariola Cantirer, Elena de la Merced, Andeka Gorrotxategi, Nancy Fabiola Herrera, Ismael Jordi, José Antonio López, David Menéndez, María José Montiel, Carmen Romeu, José Luis Sola, Carmen Solís i molts altres. També col·labora amb Celso Albelo, Yolanda Auyanet, Josep Bros, Measha Brueggergosman, Mariella Devia, Cristina Gallardo-Domâs, Carol García, Eglise Gutiérrez, Montserrat Martí, Isabel Rei, Christopher Robertson, Ofelia Sala, Ana María Sánchez, Leontina Vaduva i José Manuel Zapata, entre d’altres, amb els quals actua en la majoria de festivals i teatres espanyols i en importants escenaris internacionals com el Musikverein de Viena, La Monnaie de Brussel·les, Rossini Opera Festival de Pesaro, Avery Fischer Hall i Carnegie Hall de Nova York, Teatro Solís de Montevideo i sales de concert de París, Lió, Bremen, Graz, Budapest, Damasc, Alger, Mèxic i Buenos Aires.

Fernández Aguirre també acompanya, en cursos i classes magistrals, a Teresa Berganza, Renata Scotto, Jaume Aragall, Ileana Cotrubas, Simon Estes, Bruno de Simone, Emilio Sagi, Ana Luisa Chova, entre alguns altres, i ha estat pianista oficial del concurs Operalia 2006 (presidit per Plácido Domingo) i mestre correpetidor al Palau de la Música de València, el Teatro Real de Madrid i el Teatro de la Maestranza de Sevilla. A més, és professor de repertori vocal dels Cursos Manuel de Falla de Granada i de la UIMP de Santander, i ha estat jurat dels concursos internacionals de cant de Bilbao i Logronyo.

De la seva discografia destaquen Carlos Álvarez Live in La Monnaie, Canciones en la Alhambra al costat de la soprano Mariola Cantarero i Granados Songs Integral (IBS Classical), Somnis al costat de la mezzo Nancy Fabiola Herrera (AIM Records) i la integral de cançons d’Antón García Abril (Bolamar Music).

L’any 2010 va rebre el premi Òpera Actual «per la seva dedicació a la lírica i el creixent prestigi que està aconseguint en aquest camp».

Gabriel Insignares

Va néixer a Cartagena de Indias, Colòmbia, ciutat on va alternar estudis d’arquitectura i música a l’escola de Belles Arts. Va començar a treballar en diferents companyies d’òpera i musicals com a escenògraf.

L’any 2003 es trasllada a Bogotà i s’incorpora al reconegut estudi d’arquitectura Octubre, guanyador de diferents premis. Al mateix temps continua la seva tasca com a escenògraf. S’instal·la a Europa el 2014 i es vincula a l’equip de treball de Joan Anton Rechi, per a qui ha realitzat les escenografies, entre d’altres, de Salomé de R. Strauss i Don Giovanni de W.A. Mozart.

El seus propers projectes inclouen Into the Woods de Sondheim, La Grande Duchesse de Gérolstein de J. Offenbach i Wozzeck d’A. Berg.

Alberto Rodríguez

Va estudiar direcció de fotografia a l’Escola de Cinematografia i Audiovisual de Madrid (ECAM) i va començar la seva trajectòria professional l’any 1992 realitzant els seus primers dissenys d’il·luminació, que compaginava amb la direcció de fotografia cinematogràfica.

Des d’aleshores ha treballat en prestigiosos escenaris com l’Òpera de París, La Fenice de Venècia, l’Òpera de Lió, el Teatro Massimo de Palerm, l’Òpera de Torí, el Gran Teatre del Liceu de Barcelona, el Teatro Real de Madrid, el Teatre Akadèmia de Barcelona, l’Òpera d’Oviedo, el Festival de Peralada, etc., i amb directors com Emilio Sagi, Calixto Bieito, Joan Font, Stefan Herheim, Boris Rotenstein o Joan Anton Rechi.

Els seus projectes futurs inclouen Link Link Circus amb Isabella Rossellini i Madama Butterfly de G. Puccini per a la Royal Opera Muscat a Oman.

Ski&Concert

Auditori Nacional d'Andorra
08/12/2018 19 h Nocturns
09/02/2019 19 h Winterreise
23/03/2019 19 h El amor brujo

Concert de Cap d’Any

Auditori Nacional d'Andorra

Tallers musicals

Ludoescola del Centre Sociocultural l'Estudi d’Ordino
29/12/2018 Sonadons
De 16 h a 16.45 h per a nadons fins a 15 mesos (no caminants).
De 17 h a 17.45 h per a infants de 15 mesos a 3 anys (caminants).
16/02/2019 Barroski
De 16 h a 17.15 h per a infants de 3-4 anys.
De 17.30 h a 18.45 h per a infants de 5-7 anys.

©2018 · ORDINO CLÀSSIC · Avís legal i política de confidencialitat · Política de cookies